УДК 37.017.32
МОВНА ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ США ТА ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
Палій М.В,
Донецький державний юридичний інститут (м. Донецьк)
А.М. Петрук, Д.В. Мікуленко,
Київський національний університет ім. Т.Шевченка,
Інститут міжнародних відносин (м. Київ)
Боротьба між капіталістичною та соціалістичною моделями освіти почалася досить давно. Це був ніби один з пунктів у Холодній війні, адже освіта, готуючи майбутніх захисників, робітників, професорів, носила стратегічний характер, була здатна вплинути на розвиток окремих особистостей, що створювали прогрес, та на суспільство в цілому. Так склалося, що програвши, головним чином економічно, східна модель розвитку визнала свою недієздатність і багато в чому почала переймати досвід розвинутих західних економік. Подібна тенденція не залишила без змін сферу науки і освіти взагалі та мовної підготовки студентів у вищих навчальних закладах зокрема. Все більше на загальнодержавному рівні та у самих навчальних закладах починають говорити про перехід на Болонську систему, мотивуючи бажанням збільшення рівня інтеграції української освіти у європейські стандарти. Проте, на нашу думку, основне завдання цієї реформи повинно заключатися в тому, щоб взяти з цієї системи найкраще і, найголовніше, залишити все найкраще із уже напрацьованого.
Варто відзначити, що в галузі мовної підготовки західна система освіти пішла набагато далі і нам дійсно варто багато в чому вивчати досвід американських та європейських колег та застосовувати його на практиці. В західній моделі освіти підхід до навчання був кардинально протилежний. До сих пір в більшості навчальних закладів Сполучених Штатів вивчення іноземних мов не є обов’язковим, і сам ВНЗ, що є приватним по суті, має право вирішувати включати іноземні мови в перелік предметів, обов’язкових для закінчення освіти, чи ні. Найпоширенішою іноземною мовою вивчення в Сполучених Штатах є іспанська, що звісно пояснюється географічною особливістю цієї країни. При виборі предмета іноземних мов навчання відбувається згідно з графіком А-В днів, коли предмети повторюються через день, або згідно з затвердженим графіком для даного предмета, що складається відповідно до планів.
При навчальних закладах в Сполучених Штатах Америки діють багато організацій, що допомагають молоді практикувати отримані знання, напрацьовувати досвід для розвитку отриманих навичок. Головними з таких організацій можна назвати National Honor Society, Future Farmers of America, Business Professionals of America та стосовно іноземних мов спеціалізовані клуби, такі як Spanish Club, French Club, Japanese Club тощо. Структура подібної організації включає конкретні клуби при коледжах та університетах, загально- штатівський та загальнонаціональний офіси. Організація проводить спеціальні підготовчі курси для своїх членів, займається волентерівською діяльністю, до клубів вивчення іноземних мов часто запрошують носіїв цих мов, з якими студенти одночасно практикують мови та можуть дізнатися про культурні, економічні, політичні особливості країни, мову якої вони вивчають. Саме ці організації запрошують відомих особистостей з країни походження мови або іноді можуть спонсорувати програми обміну іноземних студентів тощо. В рамках цих клубів також ініціюються культурні заходи, починаючи з перегляду іноземних фільмів і закінчуючи поїздкою до країни походження мови.
Проте, звичайно, все це відбувається за кошт членів клубу. По-перше, існує членський внесок для того щоб бути членом клубу, що найчастіше має вигляд стабільної суми, яка сплачується кожен рік. По-друге, на спеціальні заходи в кожному окремому випадку також здійснюються внески на індивідуальній основі. В більшості подібних клубів після початку нового навчального року організовуються вибори до так званих Офіцерів Клубу. Вибори проводяться на такі посади: Президент, Віце-Президент, Секретар та представники від кожного курсу. Іноді посади можуть відрізнятись, проте суть репрезентативності залишається. У виборах мають право брати участь всі члени клубу. Цей процес допомагає молоді на початку діяльності в клубі краще познайомитись з усіма, та, як кажуть, “влитись у колектив”. Посади Президента та Віце-Президента дають деякі привілеї, але хоч і головною особою стає президент, головними організаторами залишаються викладачі. Збори членів клубу проводяться майже кожні два тижні, на яких за допомогою викладачів та запрошених гостей проводиться навчальна та, в більшості випадків, практична робота.
Що стосується вивчення іноземних мов у Західній Європі, це можна розглянути на прикладі Німеччини. Німецьку мову можна вивчати як у ВНЗ, так і на спеціальних мовних курсах. Вища освіта у Німеччині є безкоштовною (зокрема, для іноземців). Це своєрідна державна політика, яка спрямована на: формування робочої сили для Німеччини й яку може дозволити собі політично й економічно стабільна країна.
Федеральний уряд і землі сприяють навчанню в німецьких ВНЗ іноземних мов. Зокрема, той факт, що майже кожен німець володіє англійською мовою говорить сам за себе. Але для тих, хто не має багато часу або бажає просто підвищити свій рівень іноземної мови, у Німеччині є мовні курси. Вони діють при багатьох ВНЗ або як самостійні навчальні заклади, навчання в яких триває невеликий проміжок часу, але, на відміну від вищої освіти, є платним. Перед початком занять проводиться вступний тест на загальні знання, таким чином визначається рівень студента, потім в залежності від цього йде розподіл по групам. В процесі навчання викладач може порекомендувати перевести студента на вищий або нижчий рівень, якщо він не встигає за іншими.
Отже, можна сказати, що вивчення іноземної мови у країнах Західної Європи та США є досить ефективним і невимушеним. Крім набуття нових знань та вдосконалення старих, кожний має можливість познайомитися безпосередньо з країною. Багато в чому ми намагаємось використати іноземний досвід, такий, як мовні курси, але на даний момент багато позитивних речей, таких як клуби із вдосконалення знання мов, залишаються не впровадженими в нашу систему освіти.