УДК 316:378

ПРАЦЮЮЧИЙ СТУДЕНТ: МОТИВАЦІЯ, ПРОБЛЕМИ

Годлевська В. Ю., Гречанюк Н. М.

м. Вінниця, Україна

Працюючий студент – досить поширене явище в сучасному українському суспільстві. Причому йдеться не про студентів-заочників, а про активно працюючих студентів денної форми навчання|відокремлень|. Загалом, нічого принципово нового немає. І в радянський період паралельна з|із| навчанням зайнятість студентів-старшокурсників| стаціонару була достатньо|досить| поширена. Проте|однак| вона ніколи не набувала таких масштабів, як сьогодні, коли, за даними статистики, працюють або підробляють більше половини студентів нашої країни, причому не тільки|не лише| останніх курсів. Часто робота віднімає|відтинає| час від навчання, і доводиться|припадає, приходиться| робити|чинити| вибір.

За останні 15—20 років відношення|ставлення| роботодавців|роботодавців| і викладачів до працюючих студентів суттєво змінилося. Більшість з розумінням ставляться до того, що знайти роботу після|потім| закінчення вищого навчального закладу практично нереально навіть з|із| "червоним" дипломом, якщо за плечима немає хоч би мінімального досвіду|досліду| роботи за фахом. Адже ніякого|жодного| розподілу вже давно не існує.

За наслідками|за результатами| пілотажного соціологічного дослідження, проведеного у Вінницькому національному технічному університеті серед студентів 4 курсу інституту електроенергетики та електромеханіки|, працюючі студенти склали 39 %. Основними мотивами їх працевлаштування визначені наступні|слідуючі|:

1. “Купівельна спроможність стипендії” (89 %). Раніше на стипендію можна було прожити, а тепер багатьом молодим людям її навряд чи вистачає на їжу|їду|. Додатково необхідними є кошти на квартиру, одяг і розваги. А молода людина бажає багато всього, і не тільки|не лише| дешевого. Студент розуміє, що варто поклопотатися|потурбуватися| про себе самому. Хороше|добре| матеріальне забезпечення сім'ї знижує вірогідність|ймовірність| поєднання|сполучення| навчання і роботи студентом. Рано починають|розпочинають, зачинають| думати|вважати| про своє працевлаштування студенти з|із| неповних сімей і сімей, де тільки|лише| один з|із| батьків працює. Значно не вистачає коштів одруженим студентам. Серед працюючих студентів найбільше|більш всього| тих, хто навчається|виучується| за рахунок держави. Явно більше працюють ті, хто проживає далеко від батьків.

Зрозуміло, що студент не може претендувати на повноцінну ставку, як правило, він одержує|отримує| на 40–50 % менше, ніж фахівець|спеціаліст| з|із| дипломом. Пояснюється подібна дискримінація не тільки|не лише| тим, що студенти відносяться до категорії тимчасового персоналу, якому у всі часи платили менше. Справа у тому, що|справа в тому, що, дело в том | студент володіє недостатніми комунікативними і практичними навичками|навичками|. Отже, нерідко|незрідка| частину|частку| його роботи доводиться виконувати|чинити| іншим фахівцям|спеціалістам|. Звідси і відповідна оплата.

2. Необхідність оплачувати навчання|вчення| студентами-контрактниками| (29 %). Батьки не всіх студентів можуть оплачувати повністю навчання|вчення|, а лише|лише| частково. Більше поталанило тим, навчання кого оплачують підприємства та організації з метою подальшого|наступного| працевлаштування.

3. Можливість|спроможність| професійного зростання|зросту| (37 %). Багато молодих людей прагнуть влаштуватися в престижну організацію на незначну посаду, щоб до моменту отримання|здобуття| диплома набути практичного досвіду|досліду| і зробити перші кроки в кар'єрі. Крім того, роботодавці|роботодавці| починають|розпочинають, зачинають| більше цікавитися стажем і досвідом роботи|дослідом|, аніж відмінними|іншими| оцінками. Тому важливо|поважно| влаштуватися на роботу за фахом. Безперечний плюс роботи за фахом полягає в тому, що студент зможе не тільки|не лише| заробити, але і набути необхідного досвіду. Більше того|більше того|, якщо він зможе добре себе зарекомендувати, є шанс продовжити співпрацю|співробітництво| з|із| компанією. Правда, працюють за фахом далеко не всі (9 % опитаних).

Зрозуміло, що студент, зайнятий|позичений, посісти| на регулярній роботі під час навчання у ВНЗ, через порівняно короткий проміжок часу стає працівником, який володіє помітними перевагами порівняно як з|із| непрацюючим випускником ВНЗ, так і з|із| працівником, який не здобув повноцінної вищої освіти. Від першого його відрізняє, по-перше, велика активність, а по-друге, потреба і уміння підкріплювати теоретичні знання практичними навичками|зразками| і досвідом|дослідом|; а від другого — прагнення до систематизації і теоретичного обгрунтування практичних спостережень і методичних знахідок, а також прихильність до демократичних, партнерських відносин в роботі.

4. Відсутність інтересу до навчання (17 %). Частині студентів видається нецікавою об'ємна теоретична база, відірвана від практики|скучними|. Вони прагнуть динаміки, досвіду|досліду|, спілкування, ділової активності, прояву|вияву| самостійності і креативності|.

5. Бажання|воління| стати самостійною людиною, незалежною від батьків (29 %).

6. Хороше|добре| соціальне забезпечення на потенційному місці роботи (4 %).

Отже, необхідність поєднувати навчання і роботу є достатньо обгрунтованою, виходячи з вищезазначених причин. Проте, поєднуючи навчання і роботу, практично неможливо уникнути наступних проблем.

1. Головною проблемою працюючих студентів, з|із| якої логічно випливає| багато інших труднощів, є|з'являється, являється| проблема браку|нестачі| вільного часу (про це зазначили 92 % опитаних респондентів).

2. Перевтома (34 % респонденти). Прагнучи відвідати необхідні заняття, встигнути|устигнути| на роботу, виконати завдання|задавання|, скласти|скласти| заліки та іспити|екзамени|, багато молодих людей потрапляють у стресові ситуації; через брак часу організм повноцінно не відпочиває і немає можливості відновити сили. Так накопичується втома, яка з часом перетворюється на перевтому. Створюється ситуація вибору: або навчання або робота. В результаті студент залишає ВНЗ. А |от| це дійсно велика кар'єрна помилка. Диплом зайвим не буває. Можна скільки завгодно спокушати роботодавців|роботодавців| своїми талантами, але|та| диплом про вищу освіту як і завжди, є|з'являється, являється| гарантією значущості людини. На жаль, багато студентів і раді б не залишати ВНЗ, але|та| їх просто відраховують за неуспішність і невідвідування.

3. Неякісне навчання (26 %). Іноді на роботу студенти витрачають більше часу та зусиль, тому засвоєння базових теоретичних знань знаходиться на досить низькому рівні|обсязі|. Варто враховувати той факт, щотеоретичний курс завжди є основою, формує |величезний| світогляд людини, робить|чинить| інтелект людини гнучким та просторовим.

Проте, часто саме працюючі студенти виявляються|опиняються| більш організованими, вони швидше закривають|зачиняють| сесії, і краще сприймають необхідну інформацію. Розслабляти часу немає, доводитися|припадати, приходитися| ретельно планувати|планерувати| свій час і як результат – все встигати|устигати|. Вважається,|лічиться| що одночасне навчання і робота — це хороша|добра| перевірка уміння планувати|планерувати| час і розставляти пріоритети. На щоденні лекції працюючий студент повинен встигає|устигає| тільки|лише| завдяки умілому плануванню|планеруванню| свого часу. Залишати паузи між роботою і лекціями, щоб встигати|устигати| зробити інші справи|речі|.

Якщо студент навчається|виучується| за спеціальністю, де вчитися дуже складно, то вірогідність|ймовірність| поєднання|сполучення| роботи і навчання помітно знижується.

4. Робота не за фахом (19 %). Влаштуватися за фахом мають шанс|лише| студенти старших курсів, і то не завжди. Найчастіше їм пропонують невисокі посади. Вільних вакансій для студентів, охочих працювати за фахом, на ринку праці не так багато. Значно більше некваліфікованої роботи. Більшість студентів прагнуть знайти роботу за фахом. Якщо це не вдається, вони готові розглянути|розгледіти| і інші варіанти. Зокрема, окремі студенти не відмовляються від роботи кур'єра, рекламного агента. До речі, саме по цих спеціальностях влаштуватися найпростіше, оскільки|тому що| попит на них достатньо|досить| високий. На ринку праці також багато вакансій вантажників, різноробочих, продавців і ін. Проте|однак|, сьогодні студенти вже не хочуть підробляти вантажниками або робочими|робітниками|, як було раніше. Студент цінує роботу, де можна застосувати одержані|отримані| знання та уміння.

5. Неможливість розвиватися всебічно|всебічно, усебічно|: відвідувати які-небудь гуртки, секції, читати художню літературу, ходити в кіно, театри, відвідувати музеї, їздити на екскурсії тощо (24 %).

6. Особисті|особові| проблеми (12 %). Саме в студентські роки формується коло друзів та приятелів, з якими підтримуються достатньої стійки стосунки після ВНЗ, а також починається пошук „другої половини” з метою створення в майбутньому сім’ї. Але після|потім| сумбурного студентства, починається|розпочинається, зачинається| не менш сумбурне кар'єрне життя. Людина так звикає|звикається| до такого способу життя, що втрачає|розгублює| друзів, звикає|звикається| зовсім обходитися без них, результатом чого є|з'являється, являється| самотність|самітність, самотність|.

 

ВИСНОВОК

Сучасні студенти денної форми навчання в нинішніх соціально-економічних умовах просто змушені поєднувати навчання і роботу. Мотиви працювати у студентів не завжди тільки матеріальні. Молодь часто прагне до самостійності та можливості професійного зростання. Проте такі устремління студентської молоді часто супроводжуються низкою серьйозних проблем, пов’язаних в першу чергу з браком вільного часу.