УДК 159.9

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ МЕТОД ВИХОВНОЇ РОБОТИ У ВИЩОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

А. В. Писклярова, Л. А. Мацко,

 Вінницький національний технічний університет (м. Вінниця)

 

Вдосконалення навчально-виховного процесу в університеті необхідно розпочинати з покращення освітніх послуг, які повинні включати в себе не тільки набуття студентом певних знань, а й розвиток особистісних якостей. Система освіти повинна сприяти гармонійному розвитку людини, розкривати весь її творчий потенціал, ставати фундаментом актуалізованої особистості, громадянина. Саме тому, трансформація педагогічного процесу у вищій школі передбачає певну зміну акцентів з надання фахових знань на особистісний розвиток студентів, набуття ними, крім знань (в тому числі знань гуманітарних) вмінь та навичок в галузі соціальних та міжособистісних відносин.

У вищих навчальних закладах в навчальному процесі все частіше запроваджуються нові педагогічні інформаційні технології, дистанційне навчання, інтерактивні форми навчання. Новації в виховному процесі ВНЗ поки що менш теоретично розробленні та практично поширенні, перевага в основному надається традиційним методам виховної роботи.

Але, зміна соціальної ситуації потребує пошуку нових психологічних технологій і в вихованні, які б позитивно сприймалися студентами, обиралися ними за власним бажанням, без примусу. В останні десятиріччя, практична психологія все ширше використовує групові форми роботи, серед яких особливе місце займають тренінги. Вони є найбільш динамічними в розвитку методології і методів в практичній соціальній психології і, на наш погляд, можуть широко використовуватися у виховній роботі.

В останні роки різноманітні тренінги стають все більш популярними. Поняття «тренінг» застосовується для досить широкого кола явищ в навчально-виховному процесі, наприклад, педагогічних ігор. Є тренінги умінь, соціальні, організаційні тренінги. Існують також тренінг-семінари, іноді в традиційних практичних заняттях викоористовуються окремі елементи, прийоми тренінгової роботи.

Автори не ставили перед собою мети докладно класифікувати та дослідити все різноманіття тренінгів. Мова йтиме про соціально-психологічні тренінги та їх потенціал, що може бути використаний у вихованні студентів.

Тренінг, як активна форма соціально-психологічного навчання, являє собою цілісну психолого-педагогічну систему, здатну допомагати людині у глибинному пізнанні нею як інших, так і самої себе, своїх умінь спілкуватись і впливати на інших. Це запланований процес модифікації відношень, знань чи поведінкових навичок того, хто бере участь у тренінгу, через набуття певного досвіду з тим, щоб досягти ефективного застосування його в якомусь виді виді діяльності або в певній галузі. Він дає нові навички, допомагає освоїти різні психологічні можливості. Ще одна особливість тренінгу – він вчить займати активну позицію, а засвоєння навичок відбувається в процессі переживання, емоційної оцінки, набуття особистісного досвіду поведінки, відчування, діяння.

Психологічний тренінг – це особлива форма групової роботи зі своїми можливостями, обмеженнями, правилами і проблемами.

Психологічний тренінг – це форма активного навчання, яка дозволяє людині сформувати навички й уміння в побудові продуктивних психологічних та соціальних міжособистісних відносин, навчає аналізувати соціально-психологічні ситуації зі своєї точки зору і позиції партнера, розвивати в собі здібності пізнання і розуміння себе й інших у процесі спілкування.

З точки зору педагогіки тренінг реалізує модель партнерського спілкування, в якому тренер-викладач виступає як повноправний учасник групи. Він не керує групою, а лише спрямовує її роботу, координує дії учасників

Багаторівневий зворотний зв’язок з учасників тренінгової групи дає змогу кожному, хто бере участь в ньому, побачити себе очами інших людей та отримати інформацію про те, як сприймається його поведінка в тій чи іншій ситуації, зрозуміти обмеженість власних способів і засобів спілкування, їх недосконалість, здійснити їх корекцію, а також посилити позитивні сторони своєї особистості.

На відміну від традиційних педагогічних методів навчально-виховної роботи в ВНЗ соціально-психологічний тренінг спрямований передусім на:

¾      всебічний розвиток особистості;

¾      формування ефективних комунікативних умінь;

¾      засвоєння навичок як ділового так і неформального спілкування;

¾      формування впевненості в собі;

¾      вироблення стійкої мотивації до саморозвитку.

В багатьох дослідженнях зустрічаються такі дані щодо ефективності тренінгу, порівнянно з іншими формами педагогічної роботи з точки зору ефективності запам’ятовування матеріалу. Вчені дослідили, що людина запамятовує:

¾      20 % того, що прочитала;

¾      30 % того, що почула;

¾      40 % того, що побачила;

¾      50 % того, про що говорила;

¾      60 % того, що робила.

Учасник тренінгу, бачить, чує, говорить, робить, тому ефективність запамятовуваеея зростає до 90 %. Це в 3 рази більше, ніж в традиційних заняттях.

Важливими складовими тренінгу є: акцент на реальне знання, тобто не на те,  що робити, а на те як робити; відпрацювання різноманітних ситуацій; наявність «зворотного зв’язку» (у порівнянні з лекціями і практичними заняттями); ефективність засвоєння матеріалу; спресованість психологічного часу; аналіз за короткий час значної кількості ситуацій; відчуття психологічної безпеки, навіть при аналізі конфліктних ситуацій.

Успішна робота тренінгу передбачає дотримання певних правил. Перерахуємо деякі з них:

¾      Конфіденційність інформації, повідомленої в групі, її закритість для обговорення за межами тренінгової ситуації.

¾      Активна участь у роботі: якщо є бажання сказати, це потрібно зробити, навіть якщо ніяково, страшнувато, складно наважитись. Але одночасно в учасників є право промовчати, не брати участі у вправі, якщо це продиктовано внутрішнім станом, власним вибором.

¾      Право говорити й обов’язок слухати. Ніхто не має права монополізувати дискусію, позбавляти інших можливості взяти в ній участь. Кожен може висловитися і повинен давати можливість іншим бути вислуханим.

¾      Учасники тренінгу не повинні «навішувати ярлики», давати оцінку іншій людині, якщо вона не попросить про це.

У ВНТУ елементи тренінгів, наприклад різноманітні педагогічні ігри знаходять застосування в викладанні як гуманітарних, так і деяких технічних дисциплін. Але найбільшою мірою тренінги застосовуються як один з важливих напрямків роботи Служби психологічної підтримки, яка вже більше ніж 20 років існує в університеті. Працівники служби проводять тренінги та тренінгові заняття зі студентами, магістрантами, кураторами академічних груп, представниками студентського самоврядуванняє

Багаторічна практика проведення тренінгів та дослідження ефективності їх, що здійснювалось після їх закінчення, дозволяють зробити певне узагальнення щодо їх ефективності та зрозуміти як сприймають їх учасники тренінгових занять.

 Спробуємо підсумувати враження студентів від тренінгів:

¾      участь у тренінгу сприяє гарному настрою, розкутості, щирості, дружелюбності, викоріненню негативних звичок, позбавленню комплексів, покращенню психічного і фізичного здоров’я;

¾      дає можливість навчитись новому, збагатитись особистим досвідом членів тренінгової групи, причому це не теоретичні знання, а набутий іншими життєвий досвід;

¾      дозволяє скорегувати самооцінку, порівняти уявлення про себе з відображенням рис особистості, які учасник тренінгу отримує від інших. Людина ніби «віддзеркалюється» через сприйняття інших;

¾      відкритість та почуття захищеності, що виникає під час тренінгу, призводить до подолання бар’єрів в спілкуванні та особистісних стосунках;

¾      тренінг сповнений емоціями, переважно позитивними, дає емоційну розрядку, дозволяє відпочити;

В 20082009 навчальному році у ВНТУ було проведено 12 тренінгів, кожен тривалістю не менше, ніж 20 годин. В кожній групі було від 12 до 20 учасників. Усі тренінги проводились в позаурочний час. Дуже часто студенти, після відвідування одного з тренінгів прагнуть взяти участь в інших, оскільки тренінги, що проводяться працівниками Служби, різноманітні за тематикою та і проводиться по-різному. Можливо, саме тому, тренінги набули в університекті популярності, не виникає проблем з набором в тренінгові групи.

Підсумуємо враження студентів ВНТУ, які вивчали курс «Основи психології та педагогіки» в 2008 – 2009 н.р., де на практичних заняттях використовувалися елементи тренінгів і студенти брали участь у різних тренінгах, яке вони висловили в опитуванні щодо сприйняття студентами цих форм роботи. Виходячи з відгуків студентів, можна скласти уявлення про реальну оцінку того, що дає студентам тренінг як інноваційний метод навчально-виховної роботи:

¾      допомагає краще пізнати одне одного, «побачити» людину;

¾      допомагає вирішувати проблеми відносин з оточуючими, подолати психологічні бар’єри;

¾      дозволяє побачити себе зі сторони очима інших;

¾      дозволяє змоделювати проблемні ситуації, з якими ще не зіштовхувались у житті і знайти правильний вихід з них;

¾      допомагає одержувати навички спілкування, ставати більш відкритими.

Варто також навести деякі особисті враження, що висловленні в ході проведеного дослідження.

«Особисто для себе я винесла вміння чітко розуміти власні потреби та бажання, керувати власними емоціями. Звісно, я вважаю, що у цьому мені також дуже допомогло відвідування тренінгу, який став для мене чимось новим і надзвичайно корисним. Мені було цікаво спілкуватися з людьми, які до цього були зовсім чужими, незважаючи на те, що провчилась з більшістю із них вже майже три роки. Я бачила як змінюється їх думка про мене і, що приємно, в кращий бік, як змінилась моя думка, моє ставлення до них. А головне, я побачила, що є люди, яким можна довіряти, з якими можна ділитись думками, що дуже важливо. Також під час навчання я зуміла побороти свій внутрішній страх, навчилась висловлювати власну думку. Я стала більш впевнена у собі» (Цюра Ю. В., гр. 2МЗВ-06).

«Завдяки психології  я багато чого дізналася про себе  та своїх друзів, психологія трохи змінила мене, я стала розуміти людей, менше звертати увагу на їх недоліки та більше цінити їх переваги. А ще я завжди боялась висловити свою думку, сказати щось неправильно і навіть відповідати на уроках, зараз цього немає. Навіть одногрупники помітили, що я стала менш замкненою, більше почала розповідати про свої здобутки, якісь поїздки, захоплення і навіть проблеми»  (Грицак М., гр. 1МФК-06).

«Тренінг показав ще раз, що більшість людей дуже добрі, чуйні, віддані. Мене це порадувало. Цікаво те, що на багатьох одногрупників я почала дивитися по-іншому. Я почала розуміти деякі їх вчинки та поведінку, котра раніше була для мене зовсім не зрозумілою. Так само я побачила деяких людей з групи в іншому світлі. В певній мірі я почала їх навіть любити. Можливо, це парадоксально, але розказавши один одному багато особистого, ми всі стали ріднішими, ближчими по духу. І навіть зараз, коли ми просто бачимося на вулиці, вірю, що ми щиро посміхаємося один одному» (Кривошея С., гр. 3МФК-06).

«Психологія частково змінила моє ставлення до оточуючих та, що саме головне, дала мені можливість певним чином подолати мій, так би мовити, стереотип або комплекс щодо страху публічних виступів та просто перед великою і не дуже великою кількістю людей, причому як знайомих, так і не знайомих мені. Найбільше мені в цьому допомогли додаткові заняття – тренінги» (Нагорняк М. М., гр. 3МФК-06).

«Завдяки  тренінгам в мене змінився погяд на світ, на деякі цінності. Вони примусили мене задуматись і ще більше цінувати своїх батьків, адже це найголовніше, що є у нашому житті, вони нас виховали, заклали у нас найдорогоцінніші начала – це чесність, доброта, любов, турбота» (Собчук К. І., гр. 3МФК-06).

«Найбільше мені сподобались з курсу психології – це тренінги, які проводилися в позаурочний час. Прийшовши тренінг, я був вражений та збентежений, адже таких цікавих заходів я вже давно не відвідував. Найбільше мені сподобалось, що всі учасники тренінгу говорили те, що думали і що хотіли. Ми висловлювали свої думки, побажання, ділились своїми мріями та розповідали про свої захоплення. Також тренінг дав мені змогу познайомитись з незнайомими раніше людьми, а також краще пізнати своїх одногрупників. Хочу подякувати за їх проведення, адже вони зблизили нашу групу, зробили її більш дружньою та організованою. Особисто мені вони допомогли розкритися, стати більш відвертим та розкутішим. Я вважаю, що така практика стала дуже корисною для мене та й для інших учасників тренінгу. Завдяки тренінгам я зробив багато висновків для себе і навіть трішки змінив свій стиль життя завдяки порадам учасників» (Коваленко В., гр. 1МЗВ-06).