УДК 004.032.6:378:811.161.2

ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАННЯ У ВИКЛАДАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ

О. А. Цимбал, Т. Ю. Іванець,

Вінницький національний технічний університет (м. Вінниця)

 

Освіта завжди була рушієм прогресу, тому повинна використовувати найкращі засоби для підвищення ефективності навчального процесу. На сучасному етапі розвитку цифрових технологій ми маємо змогу використовувати мережеві технології для пошуку необхідної інформації, технічні пристрої для наочного її подання. Ще в 1932 році Ян Амос Коменський у своїй праці «Велика дидактика» першим у світі теоретично обґрунтував і детально розкрив принцип наочності, назвавши його «золотим правилом дидактики». У процесі навчання, крім використання самих предметів, Коменський рекомендував користуватися картинами, копіями, муляжами, моделями тощо. Як бачимо, принцип наочності Коменський протиставляв відірваному від життя словесному, пасивному навчанню. У багатьох сучасних дослідженнях з педагогіки та методики викладання різних дисциплін наочність також розглядають як один із найважливіших принципів.

Актуальність. Викладаючи українську мову іноземним студентам, викладач має пояснити багато нових слів, однак продемонструвати у предметному вигляді всі речі неможливо. Звичайно, журнальні статті, картини, книги з ілюстраціями, фотографії і т. ін. допомагають, але для підготовки заняття таким способом витрачається занадто багато часу. За допомогою ж мультимедійних технологій можна продемонструвати більшість предметних понять та частину абстрактних. І знайти або створити таку наочність простіше та швидше. Подання матеріалу на моніторі ноутбука (або на екрані за допомогою проектора) у вигляді слайдів, фотографій, відеоряду, а також програвання аудіозаписів активізує увагу студентів, зацікавлює їх.

Мета статті: показати шляхи підготовки та методику проведення уроку української мови для іноземних студентів із застосуванням мультимедійних засобів навчання.

Програмою вивчення української мови для іноземних студентів другого курсу передбачено опрацювання текстів країнознавчої тематики. Ми пропонуємо для прикладу власну методичну розробку уроку до країнознавчого тексту «Великий Державний Герб України».

Для підготовки тексту ми послуговувалися як друкованими виданнями, так і джерелами мережі інтернет. Текст обов’язково потрібно адаптувати (спростити конструкції речень, замінити важкі та рідковживані слова синонімами, вилучити зайву інформацію тощо), враховуючи рівень мовної підготовки студентів другого курсу. Перед опрацюванням студентами тексту важливо провести лексичну роботу. Нові слова та словосполучення студенти записують у зошит, вчаться чітко вимовляти, і за допомогою викладача з’ясовують їх значення (супроводжуємо показом наочності та короткими поясненнями). Також пропонуємо граматичне письмове завдання. Після читання тексту студенти мають дати відповіді на запитання за змістом тексту. Представники різних країн розповідають про герби своїх держав.

Наочність можна отримати з різних джерел: 1) скористатися сервісом пошуку картинок пошукової системи google.com за адресою http://www.google.com.ua/imghp?hl=ru&tab=wi; 2) сфотографувати предмет (явище); 3) відсканувати зображення та ін. Для кращого сприйняття студентами зображення оформлюємо у вигляді серій слайдів із підписами назв українською мовою (за допомогою програми PowerPoint). За потреби можна зробити переклад слів китайською, арабською, португальською та іншими мовами за допомогою сервісу перекладу пошукової системи google.com за адресою http://translate.google.com.ua/?hl=ru&tab=wT#. Опис гербів різних країн та багато іншої інформації можна знайти на сайті проекту Вікіпедія http://uk.wikipedia.org/. Наочність у вигляді слайдів із зображеннями предметів і явищ, пов’язаних з історичною, військовою, побутовою тематикою, демонструємо на екрані під час опрацювання передтекстових, притекстових та післятекстових завдань.

Цілі заняття: ознайомити студентів із державними символами України; збільшити словниковий запас студентів; розвинути навички комунікації українською мовою; викликати інтерес, повагу до державних символів інших країн світу (інтернаціональне виховання); сприяти формуванню естетичних смаків за допомогою сучасних аудіовізуальних засобів.

Обладнання заняття: технічні засоби (ноутбук, проектор, екран, модем мобільного інтернету), слайди.

Хід уроку

1. Вступне слово викладача (демонструється серія слайдів № 1).

Кожна держава має свої державні символи. Згадаємо, які державні символи України ми вже вивчали.

Що це за пісня? (звучить аудіозапис Гімну України).

Скажіть, які ще державні символи України ви знаєте?

Які кольори має український Державний Прапор України?

Чому саме ці кольори?

Герб – один із державних символів. Україна має малий та великий Державні Герби. Основним елементом малого Герба є тризуб. Знак тризуб (тридент) відомий у світі з давніх часів. Його знають в Європі та Азії. З тризубом зображували своїх богів греки, римляни, індійці (Посейдон, Нептун, Шіва). Знак, схожий на тризуб, мають кримські татари і литовці.

Отож, тризуб був знаком влади з давніх часів і на території України, і в інших народів.

Зображення тризуба ви можете побачити на Основному Законі України – Конституції, на різних державних, офіційно-ділових документах.

2.  Ознайомлення з цілями заняття (демонструється слайд № 2).

Студенти ознайомлюються з тим, про що вони дізнаються на занятті, якими вміннями оволодіють.

3. Реалізація етапів уроку.

Коментар до тексту (демонструється серія слайдів № 3).

Конституція України – Основний Закон держави, прийнятий Верховною Радою 1996 року.

Київська Русь – держава, яка існувала у Східній Європі у IX – XIII ст. з центром у Києві.

Володимир Великий – князь; людина, яка керувала державою Київська Русь у період з 980 р. до 1015 р. У 988 році провів хрещення Київської Русі.

Галицько-Волинська держава (князівство) – держава, що після Київської Русі існувала на Західній території сучасної України (у період з 1199 р. до 1349 р.).

Військо Запорізьке – у XVI столітті офіційна назва козацького війська з центром у Запорожжі, а від середини XVII століття – назва української козацької держави.

Запорізький козак – вільна, незалежна людина, солдат запорізького війська.

Запорізька Січ – військово-політична організація українського козацтва, створена для захисту українського народу від ворогів. Фортеця, де перебувало запорізьке військо. Існувала в період з середини XVI століття до 1775 року.

Завдання 1. Запишіть нові слова і словосполучення, з’ясуйте їх значення (демонструється серія слайдів № 4). Щит, тризуб, стрічка, пшениця, калина, наречена, емблема, символ, грошові знаки, дівоча краса, миролюбність народу.

Завдання 2. Доберіть до назв країн назви їх мешканців.

Зразок: Україна – українці, Китай – китайці.

Греція – … , Індія – … , Литва – … , Рим (Давній Рим) – … .

Завдання 3. Прочитайте текст. Зверніть увагу на основні елементи великого Державного Герба України (демонструється серія слайдів № 5).

Великий Державний Герб України

Державний герб – це емблема, яку можна побачити на документах держави, її грошових знаках. Часто зображеннями гербів прикрашені державні прапори різних країн світу. Конституція України встановила такі державні символи: Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.

17 липня 2009 року український уряд затвердив зображення великого Державного Герба України. Головним елементом великого Державного Герба України є малий Державний Герб України – на синьому щиті розміщено золотий Знак Держави Володимира Великого. Що означає зображення тризуба? Історики досі не дали точної відповіді на це запитання. Знак цей дуже давній. Його зображували греки і римляни, індійці, татари, литовці. Синій щит на великому Гербі тримають золотий лев (герб Галицько-Волинської держави) і озброєний запорізький козак (герб Війська Запорізького у XVI – XVIII століттях). Їхні зображення символізують об’єднання Сходу і Заходу України.

Під щитом – стрічка, у якій поєдналися кольори українського прапора: синій і жовтий. Внизу герба розміщено зображення рослинних символів України – пшениці і калини. Українська держава здавна вирощувала багато хліба і забезпечувала ним інші країни. Калина – красива і корисна рослина, яка має червоні ягоди. Коли вона цвіте, стає схожою на дівчину-наречену. Калина є символом дівочої краси, символом української землі.

Елементи великого Державного Герба свідчать про багатство України, миролюбність її народу, здатного захищати свою волю і незалежність.

 

 

Рис. 1. Розшифровка елементів великого Державного Герба України

Завдання 4. Дайте відповіді на запитання.

1. На яких предметах розміщують зображення Державного Герба країни?

2. Які символи є державними символами України?

3. Який документ встановив державні символи України?

4. Який елемент є основним на великому Державному Гербі України?

5. Скільки елементів має малий Герб України? Опишіть ці елементи.

6. Що означає зображення тризуба?

7. Які народи використовували зображення тризуба?

8. Які рослини зображені на великому Державному Гербі України? Чому саме вони?

9. На великому Державному Гербі України є зображення лева, але ж леви нехарактерні для тваринного світу України. Чому лев став елементом герба?

10. Що означає поєднання на гербі двох фігур – лева і козака?

Завдання 6. Розкажіть про герби своїх країн. Які предмети на них зображені? Що вони символізують? (демонструється серія слайдів № 6)

4. Домашнє завдання. Студенти повинні описати свої державні прапори, перекласти українською мовою гімни своїх держав.

ВИСНОВКИ

Використання мультимедійних технологій, ресурсів інтернету на уроці дозволяє яскравіше та ефективніше подавати навчальний матеріал, пояснювати складні поняття та явища, економити час на етапах підготовки та проведення заняття. Студенти одночасно сприймають матеріал на слух та зором, що сприяє міцнішому запам’ятовуванню. Сучасні технології не відкидають класичної методики навчання, а дають потужний інструментарій для більш ефективного її використання. Якщо на уроці виникає потреба пояснити нові поняття (до пояснення яких викладач не готувався), то за наявності ноутбука та мобільного інтернету можна швидко знайти ілюстративний матеріал та зробити переклад слів та словосполучень з української на рідну мову студента.

Однак наголосимо на деяких застереженнях. Ми вважаємо, що не варто перетворювати урок виключно на калейдоскоп картинок. Студенти повинні бути не лише пасивними спостерігачами, але й самі активно працювати. Користуючись сервісом перекладу http://translate.google.com.ua/?hl=ru&tab=wT#, слід зважати на багатозначність слів, їхні контекстуальні значення і т.п. Якщо поняття не супроводжується ілюстративним матеріалом, то можливі неточності перекладу та неправильного сприйняття інформації студентами.

ЛІТЕРАТУРА

1.        Конституція України: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 черв. 1996 р. – К.: Преса України, 1997. – 80 с.

2.        Лозко Г. С. Українське народознавство / Лозко Г. С. – К.: Зодіак–ЕКО, 1995. – 368 с.

3.        Хорошевский А. Ю. 100 знаменитых символов Украины / Хорошевский А. Ю. – Харьков: Фолио, 2007. – 511 с. – (100 знаменитых).